Over de Studio 1980 - heden

Vanaf 1980

Ik had in 1970 tijdens de koffiebarperiode kennis gekregen aan een jonge dame, genaamd Minke Eising en zij is mijn vriendin voor het leven geworden. We hebben inmiddels een dochter, Melody.
Bij het overlijden van Oma en Opa van Minke kwam er geld vrij en heb ik me zwaar in de schulden gezet middels een hypothecaire lening. Zodoende zijn we in 1979 verhuisd naar de Vijverlaan 9, waar een gigantische verbouwing op ons wachtte door de aankoop van maar liefst 2 panden. Waar heel veel aan moest gebeuren voordat dat een goede woning en bedrijfsruimtes waren.

Er is een vol jaar aan gewerkt. Maar in de nieuwe studio, open in 1980, begon ik dan ook met een akoestisch ontworpen ruimte (Eddy Veale Associates – Londen). Een gloednieuwe Otari MTR 90 – 16 sporen machine op 2 inch tape. Deze was voorbedraad naar 24 sporen en is later ook uitgebreid naar 24 sporen. Heel veel bands gehad: http://www.discogs.com/artist/Roel+Toering Ik begon daarnaast met de eerste computers in de studio voor MIDI – De Atari Mega ST.

Wederom Tropenjaren!!! Stervens druk! Maar ik had geluk, verdiende goed en kon de hoge investeringen terug verdienen!
Maar vanaf de jaren 1990 begon er een kentering te komen in de opnametechniek. Met name door de ADAT recorder. 8 sporen op een videocassette. Deze was voor behoorlijk verdienende muzikanten aan te schaffen. Zo’n machine (ik heb er nog 1) in combinatie met MIDI op de Atari met programmatuur van Steinberg (Pro 24, later Cubase) en ook Notator/Creator maakte het voor de kleine studio’s erg lastig om voldoende inkomen te genereren!

Ook ik heb meer Atari’s aangeschaft en heb het geluk gehad met een bohemien als Robert Jelmer de Groot (R.I.P) in contact te komen, via Theo Outhuyse, een drummer/componist in 1990.
Robert introduceerde het begrip Library- ofwel Stockmuziek in Nederland. Hij zette het label Watermusic op. Dit heeft geresulteerd in een jarenlange samenwerking. En een productie van meer dan 20 waanzinnig mooie CD’s!

Met een heleboel Nederlandse en Belgische componisten. 

 

 

Bijvoorbeeld: Alex Cremers – Lowik van de Velden – Mike van Dalm – Frans de Berg – Louis Vyncke – Ton Snijders – Bart Dijkman – Yves Storms – Chris Meurs – Theo Outhuyse – Wijnand Ott – Peter Huying – Wim Stoppelenburg – Michael Gustorff.

Dit was een periode waarin de techniek zich behoorlijk uitbreidde: ik schaftte een RTL Synchroniser aan om SMPTE tijdcode op de inmiddels 24 sporen OTARI te schrijven. En mijn techneuten in die tijd: Jos Knoops en Eddie van de Ham hebben mijn mixer uitgebreid met de technische mogelijkheid om via SMPTE tijdcode omgezet naar MIDI tijdcode mute automatisering toe te passen. Dit middels een geheugen in de tafel ingebouwd. Vrijelijk te programmeren wel te verstaan! Ik was hierdoor als kleine studio mijn tijd ver vooruit!
Dit moest wel, anders was het niet mogelijk geweest om allle korte library cuts uit de verschillende muziekstukken te mixen. Want ik nam nog steeds analoog op de Otari op. Dit omdat Robert daarop stond, want dan konden de componisten niet zo snel hun geluiden veranderen (modules) en ook was het mogelijk te mixen als ze er niet waren.

Daarnaast ben ik in 1990 ook begonnen met Masteringwerk op een Mac II met een AudioMedia II kaart met als software Soundesigner van Digidesign (1 level van undo!). Later uitgebreid met versnellerkaarten van Sonnet. 2 sporenwerk dus. Het SCSI tijdperk. Je moest òf geduld hebben òf het jezelf aanleren! En een 1 gigabyte Harddisk kostte 5000.—guldens! Daarna ook nog een ProMaster 20 interface aangeschaft om 20 bits te kunnen werken.

Het staat er allemaal nog. En is nog in werkende staat. (behalve de MAC II dan!) En de Sony DAT recorder diende als opslag medium voor alle audio vanaf dat moment.

Het analoge tijdperk begon op te houden voor mij…….

Daarna kwam de multitrack audiosoftware van DECK. Heel veel meegedaan. Was hele goede software voor die tijd. Bestaat nog steeds maar is blijven steken op 48Khz – 16 bits. Met dat ik dit schrijf heb ik even gekeken op de site van http://www.bias-inc.com/ en ik lees dat ze na 16 jaar er mee opgehouden zijn! Updates zijn niet meer te downloaden, ook niet meer voor DECK II!

We zitten nu duidelijk in de software tijd. Vanaf pakweg het jaar 2000 wordt het steeds moeilijker om als kleine zelfstandige studio de kost te verdienen. Ik ben dan ook naast de studio als geluidsman gaan werken in de toendertijd in Arnhem zeer bekende Katoenclub. Helaas ook te ziele.

Heb een prima tijd daar gehad en ook veel live opnames gemaakt op 2 ADAT recorders. Die opnames kon ik dan de bands aanbieden en mixen in de studio. Was behoorlijk succesvol!

Vanaf 2006 ben ik gaan werken als audiodocent met 40 jaar opname ervaring op het ROC Rijn Ijssel in Arnhem, waar ik nu nog steeds met veel plezier werk. Ik geef les in de studio en neem daarnaast nog op in de studio zolang er zich klussen aandienen.
Zodoende is de studio nog steeds in gebruik!