Ambitie volgen: praktische tips voor het maken van een succesvolle carrière

Coaching voor werkend Nederland helpt om je ambities om te zetten in concrete stappen. Het begint bij het helder krijgen van wat je echt wilt bereiken. Je kunt dit doen door doelen te stellen die bij jouw interesses passen. Het is belangrijk om te leren hoe je obstakels kunt overwinnen zonder je motivatie te verliezen. Regelmatig reflecteren op je prestaties helpt je om je voortgang te blijven evalueren. Door gericht te werken aan je vaardigheden blijf je jezelf verbeteren. Het zoeken naar kansen om nieuwe dingen te leren is een slimme zet. Een sterk netwerk opbouwen kan deuren openen die anders gesloten blijven. Blijf gemotiveerd door je successen te vieren en focus te houden op je doelen.

Praktische hulp met een coach 

Een coach Utrecht biedt waardevolle begeleiding bij het maken van de juiste keuzes in je carrière. Samen met een coach ontdek je hoe je je sterke punten beter kunt benutten. Je leert omgaan met uitdagingen en krijgt inzicht in hoe je hierop kunt anticiperen. Door gestructureerd te werken aan je ontwikkeling bereik je meer in minder tijd. Een coach kan je helpen om je vaardigheden verder uit te bouwen en doelgerichter te werken. Het ontwikkelen van een plan dat past bij jouw ambities geeft houvast. Je krijgt de kans om nieuwe perspectieven te ontdekken die je verder brengen. De begeleiding helpt je om balans te vinden tussen persoonlijke groei en professionele doelen.

Stappen naar een betere toekomst

Het bouwen van een succesvolle carrière vraagt om bewuste keuzes die je stap voor stap neemt. Door je tijd slim te plannen haal je meer uit je dagen. Het zoeken naar een mentor of inspirerende voorbeelden kan je inzichten geven. Het is belangrijk om te blijven leren en jezelf te blijven uitdagen. Wees niet bang om fouten te maken, want deze bieden leerervaringen. Het opbouwen van ervaring door verschillende projecten te proberen maakt je veelzijdiger. Blijf je doelen herzien en aanpassen aan de dingen die je leert onderweg. Zo werk je voortdurend aan een toekomst die aansluit bij jouw ambities en talenten.

Wat een bureau voor animatie ontwikkeling kan betekenen voor jouw merk

Animatie speelt een grote rol in het vertellen van een verhaal. Een sterk visueel verhaal maakt jouw merk herkenbaar en aantrekkelijk. Animatie ontwikkeling biedt de mogelijkheid om complexe ideeën simpel over te brengen. Een korte animatie kan in een paar seconden een krachtige boodschap geven. Het maakt het een effectief middel om aandacht te trekken bij jouw doelgroep. Veel merken kiezen voor animaties om hun producten of diensten te promoten. Het gebruik van visuele content helpt om beter op te vallen in een drukke markt. Een goede animatie geeft jouw merk een professionele uitstraling en versterkt de identiteit. Het maakt het makkelijker om jouw boodschap consistent en duidelijk te communiceren naar de buitenwereld.

De kracht van een animatiebureau

Een professioneel bureau weet precies hoe animaties effectief ingezet kunnen worden. Een specialist helpt met het vertalen van jouw merkverhaal naar een visuele boodschap. Veel bedrijven werken samen met een bureau om unieke content te maken. Een animatiebureau ontwerpt visuele verhalen die aansluiten bij de kernwaarden van jouw merk. Met een creatieve aanpak zorgen zij voor content die echt opvalt. Het proces begint met het begrijpen van jouw doel en doelgroep. Een bureau biedt vaak begeleiding van concept tot eindproduct. Het zorgt ervoor dat jouw animatie niet alleen mooi maar ook effectief is. Door samen te werken met een bureau haal je het maximale uit jouw marketingstrategie.

Wat animatie toevoegt aan branding

Animatie geeft je merk de kans om echt op te vallen in een drukke markt. Een animatie kan emoties oproepen en een blijvende indruk achterlaten. Het gebruik van animatie maakt het eenvoudiger om jouw verhaal te delen. Veel bedrijven zien animatie als een investering in hun merkidentiteit. Een goede animatie past bij de stijl en toon van jouw merk. Het maakt het makkelijker om consistent te blijven in jouw communicatie. Door animatie in te zetten kun je jouw doelgroep sneller en beter bereiken. Het is een krachtige manier om jouw merkverhaal op een moderne manier te presenteren. Het helpt om jouw merk sterker en herkenbaarder te maken.

Van Concept tot Scherm: Het Proces van Videoproductie Onthuld

In de dynamische wereld van videoproductie is het pad van concept tot scherm een reis vol creativiteit, technische expertise en nauwgezette planning. Achter elke verbluffende video zit een zorgvuldig proces dat begint lang voordat de camera wordt ingeschakeld en eindigt met het bewonderen van het eindproduct op het scherm. Laten we eens een kijkje nemen achter de schermen en ontdekken hoe een video van concept tot scherm tot stand komt.

Het Begin: Concept en Scripting

Elk succesvol videoproject begint met een idee. Dit kan een verhaal zijn dat verteld moet worden, een boodschap die moet worden gecommuniceerd, of een product dat moet worden gepromoot. Het concept wordt vervolgens uitgewerkt in een script, waarin de structuur, dialogen en acties van de video worden vastgelegd. Dit is het fundament waarop de rest van het proces wordt gebouwd.

Preproductie: Planning en Voorbereiding

Met het script in de hand begint de preproductiefase, waarin alle details worden vastgelegd voorafgaand aan de daadwerkelijke opname. Dit omvat het casten van acteurs, het scouten van locaties, het samenstellen van het productieteam en het plannen van het opnameproces. Voor projecten die gebruik maken van een opnamestudio en een green screen, is dit het moment waarop de specifieke eisen voor de set worden vastgesteld en de technische aspecten worden gecoördineerd.

Opname: Capturing the Magic

Met alle voorbereidingen getroffen, is het tijd om de camera’s te rollen. Of het nu gaat om opnames in een professionele opnamestudio of op locatie met een green screen, dit is het moment waarop het script tot leven komt. Acteurs brengen hun personages tot leven, de regisseur geeft aanwijzingen, en het productieteam zorgt ervoor dat alles technisch vlekkeloos verloopt. Voor projecten met een green screen is het cruciaal om de belichting en de camerahoeken nauwkeurig te controleren om een naadloze integratie van de achtergrond tijdens de postproductie te garanderen.

Postproductie: Het Finishing Touch

Na de opnames begint het proces van postproductie, waarin alle beeld- en geluidsopnamen worden bewerkt en gemonteerd tot een samenhangend geheel. Dit omvat het toevoegen van visuele effecten, kleurcorrectie, het bewerken van geluid en het integreren van eventuele achtergronden die zijn opgenomen met een green screen. Voor projecten die gebruik maken van geavanceerde technologieën, zoals CGI of animatie, kan dit proces uitgebreid en tijdrovend zijn, maar het resultaat is een naadloze en meeslepende kijkervaring.

Het Eindproduct: Distributie en Feedback

Na alle inspanningen en toewijding die in het videoproductieproces zijn gestoken, is het eindelijk tijd om het eindproduct te delen met de wereld. Of het nu gaat om een korte film, een reclamespot of een online video, distributiekanalen zoals streamingplatforms, sociale media en websites bieden een platform voor het bereiken van een breed publiek. Feedback van kijkers kan waardevol zijn voor toekomstige projecten, en het succes van de video kan worden gemeten aan de hand van factoren zoals kijkcijfers, betrokkenheid van het publiek en eventuele prijzen of erkenningen die worden ontvangen.

Conclusie

Het proces van videoproductie is een fascinerende reis die begint met een idee en eindigt met een meeslepende kijkervaring. Met behulp van geavanceerde technologieën zoals opnamestudio’s en green screens kunnen filmmakers hun creatieve visie tot leven brengen en hun publiek betoveren met verbluffende visuele verhalen. Elk onderdeel van het proces, van preproductie tot postproductie, vereist toewijding, vakmanschap en een passie voor het vertellen van verhalen. Het resultaat is een video die niet alleen de kijker entertaind, maar ook inspireert en emotioneert.

De ritmische connectie: gitaar en drums samen spelen voor onvergetelijke harmonie

In de wereld van muziek zijn er maar weinig dingen zo bevredigend en krachtig als het samenspel tussen gitaar en drums. Deze twee instrumenten vormen de ruggengraat van veel bands en muziekgenres, en hun synergetische kracht kan niet worden onderschat. Als je op zoek bent naar een avontuurlijke muzikale reis, overweeg dan om gitaar- en drumlessen te volgen. Ontdek hoe deze twee instrumenten elkaar aanvullen en samen een onvergetelijke harmonie creëren.

De ritmische samensmelting

Gitaar en drums zijn als de hartslag en ademhaling van muziek. De drums voegen een pulserend ritme toe dat de basis legt voor het geheel, terwijl de gitaar melodische texturen en harmonieën weeft die de ziel van een nummer vastleggen. Wanneer deze twee elementen samenkomen, ontstaat er een ritmische samensmelting die het nummer naar nieuwe hoogten tilt.

Gitaarlessen: harmonie en melodie

De gitaar is een veelzijdig en geliefd instrument dat zowel akkoorden als melodieën kan voortbrengen. Door gitaarlessen in Den Haag te volgen, krijg je de mogelijkheid om de basisprincipes van akkoorden en tokkelen te leren, evenals complexere technieken zoals fingerpicking en solo’s. Of je nu pop, rock, folk of jazz speelt, de gitaar is de ideale metgezel voor elke muzikant die de diepte van harmonie en melodie wil verkennen.

Drumlessen: de hartslag van de muziek

Drums zijn de onmisbare kracht achter elk nummer. Als je drumlessen in Den Haag volgt, leer je niet alleen de basis van ritme en timing, maar ook de complexe kunst van fills, grooves en variaties. Het bespelen van drums is als het besturen van een georkestreerde storm die de energie van een nummer bepaalt en de luisteraar meeneemt op een muzikale reis.

De samenwerking: een gevoel van gemeenschap

Het samenspel van gitaar en drums gaat verder dan alleen noten en ritmes. Het vereist een intuïtieve samenwerking tussen de muzikanten om een naadloze en meeslepende uitvoering te creëren. Dit gevoel van gemeenschap en verbinding is wat muziek maken zo magisch maakt. Terwijl de gitarist akkoorden aanslaat en melodische lijnen speelt, voegt de drummer ritme en kracht toe. Samen creëren ze een sonische symfonie die het publiek betovert.

Een aanvullende reis

Het volgen van gitaar- en drumlessen is niet alleen een individuele reis, maar ook een aanvullende. Als gitarist en drummer kunnen jij en je medemuzikant elkaar inspireren en uitdagen om nieuwe hoogten te bereiken. Het samenspel van deze twee instrumenten is een uitnodiging om buiten je comfortzone te treden en nieuwe muzikale horizonten te verkennen.

De magie van muzikale harmonie

In een wereld die soms chaotisch en verdeeld lijkt, brengt de harmonie tussen gitaar en drums een gevoel van eenheid en samensmelting. Het is een herinnering aan de kracht van muziek om mensen samen te brengen en emoties te delen. Dus, als je droomt van het creëren van onvergetelijke harmonieën en ritmes, is het volgen van gitaar- en drumlessen een stap in de richting van een muzikaal avontuur dat je nooit zult vergeten.

Wat doen views en likes op social media voor mijn populariteit?

Als je kijkt naar de statistieken van bedrijven, kun je concluderen dat het een trend is voor veel bedrijven om gebruik te maken van social media. Veel bedrijven zijn slim om social media accounts te beheren voor hun bedrijf, want het kan ervoor zorgen dat je meer klanten werft en een groter netwerk opbouwt. Het hebben van een social media account heeft veel voordelen voor bedrijven. Door middel van een Instagram account kun je namelijk makkelijk interactie met je doelgroep hebben, door bijvoorbeeld hun vragen te beantwoorden. Ook kun je op social media zien wat de trends zijn en daar weer slim op inspelen. Er zijn verschillende platforms waar je een account kunt maken, zoals Instagram, Tiktok, YouTube, Facebook en Twitter. Instagram is wereldwijd het meest gebruikte platform, dus eigenlijk is deze een must. Ook Tiktok groeit in populariteit. Hierdoor verschijnen er op beide platform dagelijks duizenden posts, wat het moeilijk maakt om op te vallen. Gelukkig kun je meer Tiktok likes krijgen door organisch te groeien, maar je kunt ook heel Goedkoop YouTube views kopen. Het is maar net waar je zelf voorkeur aan geeft. Wil je meer weten over meer Tiktok likes krijgen, goedkoop YouTube views kopen of social media voor bedrijven? Lees dan snel verder!

Groeien op Tiktok

Meer Tiktok likes krijgen doe je door te groeien. Bij Instagram ligt de focus op hoe je veel volgers kunt krijgen, omdat je content vooral met hen gedeeld wordt. Bij Tiktok draait het meer om de views en engagement van je content. Je kunt op Tiktok veel views krijgen zonder dat je veel volgers hebt. Als je meer views hebt, krijg je meer likes en reacties en heb je meer kans viral te gaan zonder dat je duizenden volgers hebt. Je kunt goedkoop YouTube views kopen of Tiktok views kopen, maar het is niet per se nodig. Je kunt groeien door regelmatig te posten, mee te doen met de trends en originele inhoud te posten. Ook is het belangrijk dat je hashtags gebruikt die relevant zijn voor je post, zodat je zeker weet dat je doelgroep je vindt. Tenslotte kun je je content ook nog zelf analyseren met Tiktok Pro.

Wees origineel

Op welk platform je dan ook post, zorg er altijd voor dat je content maakt die bij je goelgroep past. Het Tiktok algoritme houdt rekening met de populariteit van je video. Als je veel op de app zit, merk je vanzelf wat de huidige trends zijn en kun je er aan meedoen, zodat je je engagement kunt vergroten.

HBO opleiding voor informatica vanuit huis studeren

Er is geen machine die zoveel toepassingen kent als de computer. Sommige van deze toepassingen hebben zich ontwikkeld tot een zelfstandig wetenschapsgebied, zoals de informatiekunde. Informatiekunde bestudeert de toepassing van informatica en informatietechnologie in de alfa- en gammawetenschappen. De informatiekunde binnen de letteren (alfa-informatica) richt zich op de natuurlijke taalverwerking door de computer, op de toepassing van informatietechnologie op historisch-cultureel gebied, en op mens-computer interactie. Je leert er bijvoorbeeld een programma te schrijven dat taal begrijpt en je leert websites ontwerpen.

Is deze studie iets voor jou?

Je bent geïnteresseerd in taal, literatuur, communicatie of geschiedenis. Het lijkt je boeiend dit soort zaken te combineren met je interesse voor computers. Je vindt het een uitdaging om je analytisch vermogen, creativiteit en inventiviteit aan te wenden om problemen op te lossen.

Wat houdt de opleiding precies in?

De bacheloropleiding informatiekunde duurt drie jaar. De meeste vakken hebben zowel een hoorcollege als een werkcollege of practicum, zodat je het geleerde direct in praktijk brengt. Het eerste jaar doe je kennis op over programmeren, logica, elektronische teksten, webtechnologie en computercommunicatie. In de twee volgende jaren krijg je meer specialistische vakken. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je een historische database moet opzetten en ontwerp je een driedimensionale visualisatie van een historisch gebouw. Bij natuurlijke taalverwerking schrijf je programma’s om tekst automatisch te ontleden en te interpreteren. Het laatste jaar sluit je af met een klein onderzoek en een scriptie.


Bachelor

Naast de verplichte vakken die onderdeel zijn van de major informatiekunde, is er gedurende de bachelorstudie in totaal een jaar keuzeruimte. De helft daarvan besteed je aan een minor bij een van de verwante opleidingen (taalkunde, communicatie- en informatiewetenschappen, kunstmatige intelligentie, bedrijfskunde of recht en ict), de andere helft is geheel vrij in te vullen. Je kunt je opleiding dus voor een flink deel zelf vorm geven. Na de bachelor kun je de eenjarige maatschappelijke master informatiekunde volgen, waarin je je verder specialiseert, een stage loopt en een afstudeerproject uitvoert. Het is ook mogelijk een tweejarige onderzoeksmaster te doen.

Waar kan je terecht voor werk?

Als informatiekundige kun je in verschillende functies terechtkomen, afhankelijk van je interesses, specialisaties en minoren. Zo kun je aan het werk als software ontwikkelaar of programmeur. Of je kunt werken bij een internetbedrijf of bij een bedrijf dat websites maakt en onderhoudt. Minder technische beroepen die bij uitstek geschikt zijn, zijn bijvoorbeeld tester van softwaresystemen en consultant op het gebied van content management systemen of information retrieval. Als je ook je master afrondt krijg je gemakkelijker toegang tot meer leidinggevende banen (bijv. projectmanager internet coördinatie) en banen waarvoor meer specialistische kennis vereist is (bijv. computationeel taalkundige, usability expert). Als master kun je ook kiezen voor een positie als onderzoeker. Tenslotte kun je ook een eigen bedrijf opzetten.

test

Heeft u een schilderklus, dan wil je weten wat voor soort verf. 

 

U heeft een schilderklus. Dit kan binnen of buiten zijn. Maar u weet niet hoe? Begrijpelijk dat u dan advies wilt. Waar gaat u heen? Uiteraard naar de verfwinkel.nl dat is het juiste adres voor iedere schilderklus.

 

Wij hebben naast vakkennis tevens alle kleurenkaarten in huis. Sikkens, Flexa, en Sigma verf, u vindt het bij ons allemaal terug. Handig winkelmateriaal helpt u in het maken van een keuze. Prijstechnisch betaalt u niets meer, u krijgt er alleen veel meer voor terug.

 

Zoveel mensen zoveel kleuren. De vraag naar ‘kleur op maat’ wordt voor binnenschilderwerk steeds groter. Trends in kleur volgen elkaar steeds sneller op en u verwacht dat er aan uw individuele kleurwensen tegemoet kan worden gekomen. 

 

Buitenschilderwerk

 

Ook voor buitenschilderwerk kunt u uw gekozen product in vele kleuren laten mengen. Tevens heeft Sikkens twee kleurlijnen: Authentieke Kleuren en Steenkleuren.

 

Verf Advies

 

Verfwinkel.nl weet alles van kleur en heeft vele Sikkens kleurenmaterialen zoals waaiers, displays en kleurenkaarten in zijn winkel. kom daarom snel eens langs en laat je inspireren op het blog of de webwinkel.

 

Dekkende lakken

 

Professionele houtafwerking. 

 

Er zijn verschillende dekkende lakken van Sikkens. Wij als Erkend Sikkens Specialist kunnen u exact vertellen welke product het meest geschikt is voor uw schilderklus. Alle dekkende Sikkens producten, zoals Sikkens Rubbol SB, kunnen voor u op kleur gemengd worden op de geavanceerde Sikkens mengmachine.

 

Hier zijn eigenschappen van de volgende verf-producten. 

 

Sikkens Rubbol SB verf 

 

  • Zeer duurzame hoogglanzende lak op basis van gesiliconiseerde alkydhars
  • Uitstekend glansbehoud
  • Weervast en lichtecht
  • Slag- en stootvast
  • Uitstekend dekkend
  • Buitenduurzaamheid uitstekend: 8 jaar mitst toegepast op een goede ondergrond

 

Sikkens Rubbol AZ verf

  • Hoogglanzende lak met een goed glansbehoud
  • Weervast en lichtecht
  • Slag- en stootvast
  • Hoge dekkracht
  • Buitenduurzaamheid zeer goed: 5-6 jaar mitst toegpast op een goede ondergrond

 

Transparante lakken accentueren de kleur en de nerf van het hout en bieden bescherming zodat het houtwerk in topconditie blijft. De Sikkens Cetol producten zijn in vele kleuren te mengen.

Cetol Novatech

  • Zijdeglanzende transparante houtafwerking voor buiten met extra UV bescherming
  • Aankleurend
  • Accentueert de houtstructuur
  • Hoog indringend vermogen
  • Toepasbaar op bestaande transparante systemen en onbehandeld zachthout (bijvoorbeeld grenen of vuren)

 

Cetol TGL Plus

  • Glanzende transparante houtafwerking voor buiten met extra UV bescherming
  • Goed glansbehoud
  • Werkt beschermend en is nauwelijk vuilaanhechtend
  • Toepasbaar op alle houtsoorten
  • Voor optimaal systeem op onbehandeld zachthout eerst Cetol Novatech aanbrengen

Cetol TGL Plus

  • Zijdeglanzende transparante houtafwerking voor buiten met extra UV bescherming
  • Goed glansbehoud
  • Werkt beschermend en is nauwelijk vuilaanhechtend
  • Toepasbaar op alle houtsoorten
  • Voor optimaal systeem op onbehandeld zachthout eerst Cetol Novatech aanbrengen

 

Sikkens op de muur?
Dit zijn de meest professionele muurverven. 

 

Muren kunnen om zowel beschermende als esthetisch redenen binnen of buiten van een muurverf worden voorzien. Waterdampdoorlatendheid, wasbaarheidg of schrobvastheid en toepassingsgebied zijn bepalend bij de keuze van het type muurverf. Houdt hier rekening mee met de keuze van het product.

 

Alphatex Solvent Free

  • Matte, waterverdunbarer muurverf voor binnen
  • Zonder oplosmiddel
  • Makkelijk te verwerken
  • Waterdampdoorlatend
  • Hoge dekkracht
  • Schrobvast
  • Toepasbaar op metselwerk, schuurwerk, winddroog beton, pleisterwerk, gips- en boardplaten en papierbehang

 

Alphacryl Plafond

  • Matte, waterverdunbare muurverf voor binnen
  • Zonder oplosmiddel
  • Makkelijk te verwerken
  • Zeer goede dekking
  • Geeft geen baanbontheid
  • Voorstrijken is niet nodig
  • Uitermate geschikt op sterk zuigende ondergronden zoals spuitpleister (bijvoorbeeld Spack)

 

Alphalux Solvent Free

  • Matte, waterverdunbare en makkelijk te verwerken muurverf voor binnen
  • Zonder oplosmiddel
  • Zeer hoge dekkracht: 1 laag is doorgaans voldoende
  • Waterdampdoorlatend
  • Afwasbaar
  • Toepasbaar op metselwerk, schuurwerk, winddroog beton, pleisterwerk, gips- en boardplaten en papierbehang



Alphatex IQ

  • Zijdeglanzende muurverf voor binnen čn buiten
  • Makkelijk te verwerken
  • Hoge dekkracht: 1 laag is doorgaans voldoende
  • Waterdampdoorlatend
  • Schrobvast en nauwelijk vuilaanhechtend
  • Goede kleurechtheid en blijvend elastisch
  • Toepasbaar op metselwerk, schuurwerk, winddroog beton, pleisterwerk, gips- en boardplaten en behang

Wie we zijn

Paul Korenhof

Van huis uit literator en dramaturg met een grote passie voor de muziek, was gedurende vele jaren theatercriticus voor achtereenvolgens de Leidse Courant, het Leidsch Dagblad (GPD) en de Brabant Pers, waarbij hij zich steeds meer specialiseerde op het muziektheater, Daarover schreef hij ook gedurende een kwart eeuw in diverse tijdschriften, waaronder het maandblad Luister, waarvan hij tien jaar hoofdredacteur was. Hij was hoofd van de afdeling dramaturgie van De Nederlandse Opera, doceerde als gast aan diverse universiteiten, maakte een serie televisieprogramma’s over de componist Giuseppe Verdi en verzorgt al dertig jaar een wekelijks radioprogramma over opera. Hij had zitting in diverse commissies en besturen, waaronder gedurende tien jaar het hoofdbestuur van de Association Internationale des Critiques de Théâtre. Hij is auteur van onder andere de Nieuwe Encyclopedie van de Opera (2003) en eindredacteur/co-auteur van De Koninklijke Schouwburg 1804-2004.

Jan de Kruijff

De nestor van het gezelschap deed na zijn middelbare schooltijd zowel conservatorium hobo als HTS elektronica. Na een stage bij Philips volgde een studie Muziekwetenschap in Utrecht, afgerond met twee semesters Muzieksociologie in Wenen. Schreef voor Luister, de Amersfoortse Courant en was radio/tv medewerker van de RDP dagbladgroep. Was van 1961-1981 hoofdredacteur van het maandblad Disk. Tevens platenmedewerker van Elseviers Weekblad, later muziekmedewerker van Elsevier. Door zijn muzikale affiniteiten en zijn technische belangstelling specialiseerde hij zich op het gebied van ‘muziekconserven’ en de apparatuur die nodig is om deze optimaal weer te geven. Dat resulteerde in recensies en discografieën in klassieke muziek plus interviews met uitvoerende kunstenaars enerzijds en testrapporten en audiotechnische achtergrondverhalen anderzijds. In het Radio 4 programma Discotabel was hij jarenlang vast panellid. Van 1981-1997 was hij als docent Luisterpracticum en Weergavetechniek verbonden aan de afdeling Muziekregistratie van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij schreef ook een aantal boeken, die door Gopher werden uitgegeven (voor verdere bijzonderheden: zie de link BOEKEN). Momenteel houdt hij zich bezig met zijn memoires.

Armand van Ommeren

Achtergrond: muzikale opvoeding in een muzikaal nest, opleiding in elektrotechniek, ruim twintig jaar omroepervaring bij Wereldomroep en NOS. Schrijft sinds 1974, begonnen bij Jhr. Pieter J.H. Röell, toenmalig hoofdredacteur van Radio Bulletin. Schrijft en schreef voor o.a. PianoWereld, de NCRV-gids, HomeStudio, Disk, HVT en Luister. Dat laatste jarenlang samen met Jan Kool van wie – met toestemming van de erven – ook artikelen op deze site te vinden zijn. Heeft zich altijd onafhankelijk opgesteld en dat is iets anders dan objectief! Objectief is niemand: maakt geen geheim van zijn voorkeuren; biedt graag de argumenten waarop de lezer zijn eigen conclusies kan trekken!

Aart van der Wal

Achtergrond: studeerde piano, compositie, orkestratie en muziekgeschiedenis in Rotterdam, maar koos voor het bedrijfsleven en vervulde daarin diverse bestuursfuncties. Schreef evenals Jan de Kruijff en Armand van Ommeren jarenlang voor het audio- en muziekkatern van Luister. Na een tragische gebeurtenis in de zomer van 1998 beëindigde hij zijn bijdragen, maar inmiddels nam hij de draad weer op.

Vrolijke nostalgie

De ouverture Donna Diana van Von Reznicek, wie kent die leuke ear-opener nog? Merkwaardig hoe gedurende een halve eeuw het muziekaanbod op de radio is veranderd. Van een voorkeur in de vijftiger jaren voor het lichtere genre naast de toen nog als ernstige muziek aangeduide live-concerten is de balans omgeslagen naar de op cd vastgelegde traditionele klassieke werken met daarbij een grote aandacht voor barokmuziek als de meer toegankelijke muziek. Nu waren we vlak na de oorlog nog erg naïef, het leven was al ernstig genoeg, we leerden en zongen nog vrolijk alle liederen uit Valerius’ Gedenck Klancken en tot in de kleinste plaatsen waren de operettegezelschappen actief.

Het was toen op de radio de bloeitijd van de ouvertures Dichter und Bauer, Donna Diana, Zampa, Wilhelm Tell en Orpheus in de onderwereld, van het Nonnenkoor, het Warschau-concert, Eine Kleine Nachtmusik, de Arlésienne-suites, van de balletten Coppélia, Sylvia en Les deux pigeons, van España, de Slavische mars, de Tänzerische Suite en ga zo maar door. Wanneer horen we die muziek nog?

De programmamaker van Radio 4 is een voorstander van ongecompliceerd genieten, zoals hij in de VPRO-gids vermeldt, liefst iedere dag een Dag van de Luisteraar, want de meeste mensen willen volgens hem muziek horen die ze direct begrijpen of herkennen. Ondanks deze stelling kan hij al die vrolijke muziek blijkbaar niet meer in de archieven vinden. Nou mag dat wat het Nonnenkoor, het Warschau-concert en zelfs Mozarts Nachtmuziek betreft zo blijven, maar soms snak ik er weer eens naar om ‘jodelie-ha-ha-ha’ bij Dichter und Bauer te zingen of ‘van je ras-ras-ras gaat de koning door de plas’ bij Les deux pigeons van Messager, of je onder te laten dompelen in het Berlijnse nachtleven bij zo iets geniaals als de Tänzerische Suite van Edward Künneke.

Er zijn geen dirigenten meer als Toscanini, Fiedler of Felix Slatkin die zich helemaal op dit genre toeleggen. Sinds ongeveer 40 jaar geleden Georg Solti de ouvertures van Suppé heeft opgenomen en Fritz Reiner die van Rossini is er nog maar weinig van die klasse verschenen. Alleen Neville Marriner, Roger Norrington en het Orpheus-ensemble hebben zich nog wel eens toegelegd op Rossini. Reader’s Digest heeft zijn collectie ook nooit overgezet op cd, al mag je daarbij je wenkbrauwen fronsen, er zaten toch uitzonderlijke uitvoeringen bij die dan nog eens opgenomen en op de plaat gezet waren door RCA in zijn beste periode. Vele van die kostelijke miniaturen vervelen minder snel dan al die barokmuziek van duizend in een dozijn. Die vormt dan zeker, zoals de programmamaker beweert, de achtergrondmuziek die artsen tijdens hun drukke werkzaamheden prefereren.

Nadat Chailly wereldwijd de Jazz-suite van Sjostakovitsj populair had gemaakt zou je denken dat dit een stimulans voor de platenindustrie zou zijn om weer eens wat vrolijke stukken op cd te zetten. Maar blijkbaar zijn er geen orkestleiders meer die nog belangstelling hebben voor die stoffige ouvertures uit het 78-toeren tijdperk. De jonge dirigenten willen allemaal zo snel mogelijk overgaan op Mahler. Zelfs van zoiets opbeurends als Gaîté Parisienne staat mij geen recente uitvoering bij. Gardiner met Die Lustige Witwe, Plasson met Chabrier, Bartoli met Rossini en von Otter met Offenbach zijn uitzonderingen.

Toch bestaat de belangstelling voor al die vrolijke muziek van weleer nog wel degelijk maar zij is merkwaardigerwijs geheel overgenomen door de vermaakindustrie. Voor leuke ouvertures en zelfs voor de Jazz-suite moet je gaan naar André Rieu of een van die promenadeconcerten die tegenwoordig overal in hallen of in de open lucht worden georganiseerd. Dat betekent dat de radio niet voldoet omdat men niet gaat wachten op een sporadische uitzending tussen al die andere muziek door, in één van die totaalprogramma’s.

Het enige wat de radio daar tegenover kan stellen is om in de archieven te duiken en eens te laten horen hoe geweldig die muziek kan klinken in een eersterangsuitvoering. Een programma met onder andere de Slavische Mars door het Concertgebouworkest onder van Kempen of weer eens de volledige Gaîté Parisienne onder Fiedler en Radio 4 heeft er weer duizend gelukkige luisteraars bij.

Snaarinstrumenten


Tokkelinstrumenten

CIMBAAL

Het Cimbaal is van de familie van snaarinstrumenten. Het grote cimbaal wordt al bespeeld sinds de 16e eeuw, tussen de 18e en de 19e eeuw (1870) werd hij gemoderniseerd, door het lagere register uit te breiden, om te gebruiken voor solo cimbaalconcerten in alle soorten muziek.

Het hoge niveau van de magische klank van het cimbaal wordt bereikt door het spel van Roemeense en Hongaarse cimbalisten.
Het cimbaal bestaat in drie maten:

  • Groot: 145/77cm (groot cimbaal concert)
  • Medium: 115/58 (medium cimbaal)
  • Klein: 85/s45cm (klein cimbaal of (tambal-mic)
    Bespelen gebeurt met behulp van hamertjes (stokjes).